Obecnie nie ma problemu z tym, żeby w dużym mieście znaleźć pracę. Nawet w miejscowościach oddalonych od dużych ośrodków bezrobocie znacznie spadło, a w niektórych regionach mówi się wręcz o rynku pracownika – bo to on dyktuje warunki, a nie pracodawca, jak było do tej pory. Skoro pracy jest sporo, można sobie wybierać, to warto postawić sobie kluczowe pytanie: czego oczekujesz od pracy?
Pieniądze to nie wszystko
Podstawowa rzecz to oczywiście wynagrodzenie. Nie ma się co oszukiwać: wszyscy pracujemy dla pieniędzy. Ale nie wszyscy pracują głównie dla pieniędzy, dlatego warto wyważyć jak bardzo możemy się w pracy poświęcić.
Czego oczekują pracodawcy? Między innymi dyspozycyjności. Co to oznacza? choćby to, że czasem trzeba zostać po godzinach i nikogo nie będzie interesowało, że musisz odebrać dziecko ze szkoły. Albo popracować w wolny weekend, bo spiętrzyły się zamówienia, jest zmiana systemu informatycznego, przeprowadzka firmy, zwolnienia, urlopy – powód zawsze się znajdzie. I kiedy takie sytuacje są rzeczywiście incydentalne, to można traktować je jako przypadek przy pracy, to gdy zaczynają zdarzać się coraz częściej, warto zastanowić się czy jest to miejsce dla nas.
Zwłaszcza, że teraz – kiedy pracowników brakuje – przełożeni robią wszystko, byśmy pracowali jak najdłużej. Oczywiście można się na to zgadzać, ale wszystko powinno być jasno określone. I pamiętaj, że wynagrodzenie za nadgodziny reguluje kodeks pracy. Jeśli jesteś w finansowej potrzebie, czasami naprawdę warto będzie zostać po godzinach.
Atmosfera w pracy
W pracy spędzamy pół dnia. Często zajmuje nam znacznie więcej niż czas wolny, spędzony z rodziną, przyjaciółmi czy ulubionym serialem. Dlatego kluczowa powinna być także atmosfera w pracy, a pisząc wprost: ludzie, z którymi mamy tam do czynienia. Szkoda życia na toksycznego szefa czy znajomych, którzy będą zajmowali się narzekaniem, obgadywaniem czy innymi mało przyjemnymi aktywnościami.
Skoro w pracy jesteśmy minimum osiem godzin dziennie, to warto, by było to miejsce, do którego wracamy z uśmiechem, a nie już w niedzielny wieczór martwimy się co przyniesie kolejny poniedziałek. Badania w praktycznie wszystkich krajach dowodzą, że na dłuższą metę atmosfera w pracy jest ważniejsza od wynagrodzenia – oczywiście w przypadku, gdy jego poziom nie jest ewidentnie frustrujący.
Pasja a praca
Najszczęśliwsi są natomiast ci, którzy mogą powiedzieć, że ich praca to jednocześnie pasja. Wyobraź sobie, że codziennie robisz to, co lubisz najbardziej. Wbrew pozorom takie sytuacje wcale nie są bardzo rzadkie. Często wymagają jednak ukończenia odpowiednich szkoleń, zaangażowania czasu lub niemałych pieniędzy. Ale bez wątpienia warto zostać na przykład instruktorem szybowca, jeśli to zawsze było marzeniem, zamiast codziennie chodzić do pracy w dziale księgowości i w każdej wolnej chwili marzyć o tym, by latać i w końcu poczuć się naprawdę wolnym.
Wybór należy do Ciebie. Zadaj sobie pytanie czego oczekujesz od pracy i odpowiedz czynem, a nie słowem.