Praca w handlu wiąże się z nieustannym kontaktem z ludźmi. Niestety często na naszej drodze zawodowej stoi tzw. trudny klient, który wystawia na próbę naszą cierpliwość. Taka osoba może zachowywać się w sposób niekulturalny, obrażać personel i utrudniać mu pracę. W jaki sposób sobie z nią poradzić? Podpowiadamy.
Praca handlowiec — jakie powinien mieć cechy?
Z trudnymi klientami mają do czynienia wszystkie osoby, które zajmują się ich obsługą, niezależnie od branży w jakiej działają, dlatego nie jest to łatwa praca. Handlowiec kasjerka czy kelner muszą posiadać pewien zestaw cech potrzebnych na takich stanowiskach, dzięki którym łatwiej będzie im podołać swoim zadaniom, nawet jeżeli na swojej drodze napotkają trudnego klienta.
Praca w handlu wymaga dużo cierpliwości i empatii, a także umiejętności słuchania klienta bez przerywania mu. Wszelkich ataków nie można również brać do siebie, dlatego na takim stanowisku często konieczna jest odporność na stres. Warto wiedzieć, że grzecznie odpowiadając na zarzuty trudnego klienta i zapewniając mu wysoką jakość obsługi, istnieje duża szansa, że wróci i skorzysta ponownie z naszej oferty. To z kolei ma wpływ na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa. Dlatego kompleksowa, profesjonalna, efektywna obsługa pozwala nam budować szeroką gamę lojalnych klientów.
Praca w handlu — trudny klient, czyli jaki?
Zanim zaczniemy przeglądać oferty pracy w handlu, powinniśmy wiedzieć, że najprawdopodobniej na swojej drodze spotkamy w pewnym momencie trudnego klienta. Kim on jest? Dla każdej osoby określenie to oznacza coś innego, jednak zazwyczaj dotyczy osoby roszczeniowej, agresywnej, wulgarnej, aroganckiej, o nadmiernych wymaganiach, która często nie rozumie, jak wygląda nasza praca. Handlowiec widząc, że ma do czynienia na przykład z klientem aroganckim, czyli osobą, która uważa, że jej sprawy są najpilniejsze, najważniejsze i nie będzie czekała na obsługę czy stała w kolejce i stawia żądania, powinien ją wysłuchać.
Klient drobiazgowy z kolei jest bardzo skoncentrowany na szczegółach, dlatego wypomina każde potknięcie, krytykuje wszystko i ma duże wymagania. Najgorszym typem jest jednak osoba, która jest agresywna i pod wpływem emocji krzyczy. Często jej zachowanie jest złośliwe i aroganckie, a dodatkowo chce nas sprowokować do pewnych działań, które później będzie mogła wykorzystać przeciwko nam.
Jak radzić sobie z trudnym klientem?
Mimo że praca w handlu nie jest prosta, to jednak wiele osób nie wyobraża sobie tego, aby mogło zajmować stanowiska, na których nie mają kontaktu z innymi ludźmi i doskonale radzą sobie nawet z trudnymi klientami. Oferty pracy dla takich osób znajdziemy na: https://www.gowork.pl/praca/handlowiec;st. Jeżeli chcemy spróbować swoich sił w miejscach, gdzie możemy spotkać trudnych klientów, powinniśmy wcześniej wiedzieć, jak sobie z nimi radzić, aby nie była to dla nas męcząca praca. Handlowiec, kasjer czy kelner oraz wszystkie inne osoby, które na co dzień mają kontakt z klientami, powinny pamiętać, że po drugiej stronie znajduje się taki sam człowiek jak każdy inny i to, że w danym momencie źle się zachowuje, nie oznacza, że zawsze taki jest.
Warto w kontakcie z trudnym klientem nie brać do siebie jego ataków. Może być on zdenerwowany, rozczarowany lub zły, jednak sprzedawca czy handlowiec nie powinien traktować jego ataku jako zarzutów do samego siebie, ponieważ wówczas przyjmie postawę obronną, co pogorszy sytuację. Ważnym krokiem w obsłudze klienta jest wysłuchanie go uważnie i pomyślne rozwiązanie jego problemu. Wato w takiej sytuacji używać zwrotów przekazujących mu informację, że wczuwamy się w jego położenie i chcemy mu pomóc. Trzeba jednak zwrócić uwagę na pewne sformułowania, które mogą jeszcze bardziej zdenerwować taką osobę. Jeżeli zaistniała sytuacja była naszą winą, wówczas powinniśmy przyznać się do błędu i przeprosić, a następnie skoncentrować na problemie i jego rozwiązaniu. Ważne jest również zakończenie rozmowy miłym akcentem, w którym podziękujemy klientowi za cierpliwość i wyrozumiałość.