Home » Informacje, Telekomunikacja, Usługi » Jak płacić telefonem za parkowanie w Warszawie? Od 1 grudnia nie jest to proste

Jak płacić telefonem za parkowanie w Warszawie? Od 1 grudnia nie jest to proste

Od 1 grudnia jedynym obowiązującym kanałem płatności mobilnych w Warszawie za parkowanie jest system MobiParking – w wyniku przetargu Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie skutecznie ograniczono konkurencję w stolicy w tym zakresie. Na trzy lata MobiParking ma wyłączność na obsługę płatności mobilnych za parkowanie. Z tym dniem znikają mPay i Mobilet. Jak działa nowy system? 

 

Usługa świadczona jest przez trzy podmioty: FMS Media, BRE Bank SA oraz firmę Avantis. FMS Media ‘firmuje’ usługę, BRE Bank SA zapewnia licencję KNF na pośredniczenie w płatnościach oraz usługi ‘księgowe’. Nieoficjalnym partnerem strategicznym jest firma Avantis, o której mówi się, że jest obecnie formalnym właścicielem praw do systemu MobiParking. Avantis to spółka, która oferuje numery od podwyższonej opłacie oraz aplikacje mobilne.

W praktyce powstaje jednak zagadkowa sytuacja. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przeprowadza przetarg na dostawę systemu do płatności mobilnych za parkowanie, którego założeniem jest wyłonienie jednego dostawcy usługi – na pytanie po co nie uzyskaliśmy odpowiedzi od 13 listopada!

Do 30 listopada obok siebie funkcjonowały trzy systemy: mPay, Mobilet oraz MobiParking (dawniej SMSParking). Każdy z nich ma swoją specyfikę – każdy minimalnie różni się dostępnymi funkcjami oraz możliwością zasilenia konta, z którego następuje płatność za parkowanie.

System MobiParking nie ma żadnego innego zastosowania niż płatność za parkowanie. W Mobilet i mPay można na przykład kupować bilety komunikacji miejskiej, a w mPay np. dodatkowo płacić za wiele innych usług. Są to systemy o znacznie większej liczbie dostępnych zastosowań. mPay można powiązać z kartami MasterCard lub kontem w Citi Handlowym.  Mobilet natomiast doładujemy szybko przez Internet.

MobiParking działa już od wielu miesięcy w stolicy oraz wielu innych miastach. Dostępne są konta dla osób prywatnych oraz firm. Aktywacja konta w MobiParking możliwa jest poprzez wysłanie SMS pod specjalny płatny numer – 82002 –polega na przypisaniu do określonego konta telefonicznego numeru rejestracyjnego samochodu.

Należy wydrukować kartę (z PDF) z napisem MobiParking i umieścić ją w widocznym miejscu.

Płatna aktywacja i SMS

Aby rozpocząć opłatę za parkowanie należy wysyłać SMS, skorzystać z  płatnego IVR lub wprowadzić kod USSD. Dziwi to, że wysłanie SMS lub skorzystanie z IVR jest płatne! Aktywacja również kosztuje. SMS aktywacyjny kosztuje 25 groszy – czyli każdorazowe wysłanie wiadomości pod numer 82002 kosztuje 0,25 zł bez względu na sieć, z której się korzysta.

Połączenie z numerem *7155 oraz *71559 kosztuje 1,23 zł za KAŻDĄ MINUTĘ  połączenia.  Najkorzystniejsze jest więc korzystać z USSD kodów, które działają w każdej sieci.

Wybierając USSD kod *159# można w Play, Plus i Orange sprawdzić podstawowe informacje o usłudze:

  1. zaparkować pojazd
  2. sprawdzić status parkowania
  3. zakończyć parkowanie
  4. pokazać saldo
  5. zakończyć przeglądanie USSD menu

 

 

Dla klientów Orange, Plus, Play:
*159*3cyfry_kodu_strefy# – START parkowania pierwszego na liście samochodu w wybranej strefie

*159*3cyfry_kodu_strefy*numer_samochodu# – START parkowania wybranego samochodu w wybranej strefie

 

Dla klientów pozostałych sieci (np. T-Mobile):
*71559*3cyfry_kodu_strefy – START parkowaniapierwszego samochodu na liście w wybranej strefie
*71559*3cyfry_kodu_strefy*numer_samochodu – START parkowaniawybranego samochodu w wybranej strefie

Dla Warszawy kod strefy to: 221

 

Szczegóły: http://mobiparking.pl/index.php/informacje/komendy/komendy-ussdivr

Jest wiele wątpliwości związanych z przetargiem na obsługę płatności mobilnych w stolicy :

- ograniczenie konkurencji w zakresie płatności mobilnych za parkowanie

- ograniczenia zasięgu i technologiczne platformy MobiParking

- płatna aktywacja oraz kanał SMS – przerzucanie kosztów funkcjonowania na użytkowników

- pozostawienie użytkowników pozostałych systemów bez informacji o tym, że usługa przestanie działać 1 grudnia 2011

- brak akcji informacyjnej o zmianach (są tylko ulotki w punktach ZDM)

- patenty mPay związane z obsługą płatności mobilnych przez USSD menu

 

Od 13 listopada nasza redakcja czeka na odpowiedzi od rzecznika Zarządu Dróg Miejskich dotyczące celowości rozpoczęcia przetargu na płatności mobilne za parkowanie.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Wykop
  • Grono.net
  • Live
  • Twitter

4 Komentarzy

  1. lukasz pisze:

    Chyba jakieś nieporozumienie – spojrzałem w dokumenty ZDM o przetargu i tam nie ma założenia o wyborze jednej firmy – każdy miał prawo składać oferty w dowolnych kategoriach i tylko spółka FMS Media złożyła oferty we wszystkich kategoriach wygrywając w każdej kategorii (w USSD z Mpay, w aplikacjach z Mobiletem i Mennicą, a w SMSach nikt poza nimi nie złożył oferty) – wiec o celowym działaniu ZDM nie może być mowy – decydowała tylko cena – więc nie ma miejsca na subiektywne oceny.

    • Tomek pisze:

      @lukasz
      Napisanie przetargu w taki sposób że inne formy nie są w stanie spełnić wymagania dostawcy często oznacza że dostawca został już dawno wyłoniony a przetarg napisany jest pod niego, inny przykład takiej praktyki ipady dfla urzędników gdzie tylko Apple mogło spełnić wymagania…

  2. Robert pisze:

    Uważam, że mobiparking to bardzo udana usluga. Bardzo długo korzystałem wczesniej z smsparking, teraz doszła aplikacja. Działa super. Polecam.

  3. Andrzej pisze:

    Gdyby, podobnie jak w mPay, dało się doładowywać konto przez kartę kredytową oraz wiele innych form płatności, poza tym z tego samego konta dało się płacić za komunikację miejską, to usługa rzeczywiście byłaby porówywalna.

    A tak, to jest coś zrobione „na odwal się”, co może jest wygodne dla klientów mBanku. Żal.

Skomentuj


© 2014 TrudnyKlient.pl · RSS · Newswire Wordpress Theme designed by Theme Junkie

Switch to our mobile site